söndag, april 20, 2014

Påsk och traditioner

Hur firar ni påsk och andra traditioner? Jag har inte riktigt funderat över hur vi gör förrän nu, W är fyra år och det blir viktigare och viktigare för honom att vi alla är tillsammans och att vi gör likadant varje år. Att skaffa sig egna traditioner inom den närmsta familjen är spännande och nytt för mig. Det får mig att reflektera över hur mina föräldrar gjorde när jag var barn och fundera kring hur jag vill ha det nu i vuxen ålder. Jag skulle ljuga om jag inte sa att det har blivit viktigare att dra paralleller mellan mitt föräldraskap och mina föräldrars i takt med att W blir äldre.

Jag minns mina barndomspåskar som helt fantastiska. Det var ledighet och fest. Huset städades, beroende på när påsken inföll var pappa mer eller mindre upptagen med jobb, lantbrukare som han är, men tiden för äggmålning och äggpickning fanns alltid där. Ibland var det enbart vi i den närmsta familjen och ibland kom det gäster, det var inte så viktigt att vi var mycket folk - utan att vi var alla tillsammans i familjen. För att inte tala om äggjakten, åh denna fantastiska tradition som min mamma har slitit med så länge jag kan minnas. En skattjakt utan dess like över gårdsplanen, inomhus, ut i trädgården igen och sedan vidare över gården. Små ledtrådar, gåtor och rebusar i färgglada ägg, gömda med omsorg och kärlek till både mig och min bror. Skatten var ofta en present, ibland stor och ibland liten och lite godis och jag hoppas att jag aldrig glömmer den där triumferande känslan när sista ägget hittats, stoltheten i bröstet över att ha klarat hela skattjakten och mamma och pappas glada tillrop. 

Det är exakt den typen av traditioner som jag vill föra vidare i min familj. Sådant som spelar roll, sätter spår. Blir viktigt och ihågkommet. I år firar vi påsk (så mycket påsk en nu kan fira utan att vara kristen..) i huset vid havet  men också i Malmö. Vi delar upp tiden så att vi hinner med det bästa av båda världarna och det passar oss perfekt. Långfredagen bjöd på äggjakt och påsklunch och igår skrotade vi runt i strandhuset, hängde på stranden och njöt av att kunna ligga på en filt på en grön gräsmatta och känna solen värma. Den här helgen har varit fullkomligen fantastisk och det bästa är att halva ledigheten är kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer om:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...