tisdag, februari 04, 2014

Lite bloggdesignfrågor som gör mig vansinnig

Idag vabbar jag. W var hängig under gårdagen och när jag tränade så skickade barnvakten ett sms om att det nog var bäst att jag kom hem innan träningen var slut. Sagt och gjort så slängde jag mig på cykeln för att komma hem innan han skulle vakna igen. Och vaknat, det har han gjort under natten, sisådär en två gånger i timmen fram till ungefär klockan sju. Då somnade han och sov till tio. Nu är det soffläge för hela slanten för W och lite datortid för mig. "Datortid" är relativt exotiskt i vårt hem, i nio fall av tio surfar jag enbart på mobilen och surfplattan. Det är nästan bara när jag betalar räkningar och  skickar in vab till försäkringskassan som jag sitter aktivt framför datorn. Också nu då, när vi är hemma och sunkar. Datortid betyder bloggdesigntid och nu är jag frustrerad:

1. varför i hela fridens namn blir alla mina bilde rotydliga när jag laddar upp dem från mobilen till bloggen? Har det att göra med appen Blogpress? Eller är det för att jag har fel inställningar? Efter frentetiskt googlande så kommer jag inte fram till var felet ligger, bara att det är så sju-hu-uukt tråkigt! Har så många bilder som jag inte laddar upp enbart på grund av detta.

2. Tidigare hade jag Linkwithin, eller vad det nu heter, alltså små länkar och bilder till andra blogginlägg i mina blogginlägg, det skaffade jag mig här: http://www.linkwithin.com/learn för en tid sedan. Nu när jag gjorde om designen lite så slutade det att fungera (jag tror att jag råkade ta bort det?) och nu fungerar det inte att lägga in det igen, jag får inte upp koden från linkwithin, har någon samma problem? Why but WHY?!

3. Egentligen vill jag ha versaler i den vita texten i det svarta fältet, alltså i dagsrubrikerna där det står vilken dag inlägget är publicerat men jag är för lat för att ta reda på hur det går att ordna - om det ens går att ordna.


Jag blir inte alltid vansinnig när teknik strular, först blir jag  irriterad och felsöker, sedan blir jag mer irriterad, lite arg, frustrerad och därefter vansinnig, typ. Jag har  alla fall en åtta steg på frustrationsskalan innan jag kommer till vansinnig men  en dag som denna utan annan mänsklig input än från en sjuk fyraårng med ett närhetsbehov som spränger alla gränser så är det just vansinnig jag blir direkt. Från noll till hundra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer om:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...