onsdag, februari 05, 2014

Bråkig

Bilden är från IKEA.com
Jag brukade skratta lite inombords åt människor som sade sig ha inredning som en hobby, mest för att jag inte riktigt kunde förstå hur det gick till. En hobby är något som människor väljer att aktivt ägna sig åt för att må bra, utvecklas i och som en finner njutningsfullt. I mitt huvud fick jag inte ihop det att det kunde vara en hobby att konsumera prylar för att göra det vackert hemma. Hemmet var för mig ett ställe där jag knappt fanns, i mellanrumstiden i väntan på livet och det som hände utanför kunde jag befinna mig där för att sova, äta, festa men inte mer än så men med åren (haha, det låter som att jag är lastgammal..) har jag ändrat inställning. Jag vet inte riktigt om det kommit i takt med att jag övergett andrahandskontrakten och fått mer varaktiga boenden eller om det kommit med föräldraskapet, viljan att skapa en trygg, mysig bostad som andas hem för alla oss som bor här. Det är lustigt det där, hur en förändras. Det finns så många grejer som jag skulle vilja berätta för mitt sjuttonåriga jag. Tänk så mycket lättare livet och tonåren varit om jag vetat det jag vet idag.

Åter till prylarna, jag gillar att gå på loppisar, plöja igenom grovsoprum och drömma mig bort i auktionskataloger men det är ingenting jag prioriterar att göra. Jag tycker om att kolla runt på olika webbshoppar och fylla shoppingkorgen med olika fina inredningsdetaljer, korgar, filtar, ljusstakar, porslin och mycket mer men det är sällan, sällan, ja jag skulle säga aldrig som jag faktiskt köper det jag klickar ner i shoppingpåsen just därför att jag inte behöver det. Det är sällan jag känner att jag verkligen, verkligen måste ha någonting som jag hittar i affären men det har hänt innan, till exempel med Ekollonvasen som jag fick ett sånt där sug efter och med fågellampan som jag egentligen inte visste att jag ville ha så mycket förrän jag fick den i födelsedagspresent för lite drygt ett åt sedan. Mitt senaste sug är de runda askarna som hade passat perfekt i sovrummet och i Ws rum fyllda med pyssel, leksaker och annat bra att ha från Ikeas nya kollektion Bråkig. Jag hade gärna plockat med mig ett gäng koppar med fat hem, allra helst de svart/vita och orangeröda samt några skålar i olika storlekar också. 


Ikeas nya kollektion BRÅKIG som släpps nu på fredag, den sjunde februari i de allra flesta Ikea varuhusen har fått hur mycket kommentarer som helst, inte så konstigt kanske då den ligger helt rätt i tiden. Dansk, lekfull design som passar in lite överallt. Det är plywood, furu och grafiska mönster också lite färg på det. Hur kan en inte tycka om det här?! Och hur kan en inte vilja ha det här?! Nu kommer det i och för sig med all sannolikhet bli så att jag inte köper någonting alls av serien. Mest på grund av att jag arbetar 06.30 - 15.00 på fredag för att sedan hasta iväg till ett tåg som går till Kastrup för på Katsrup är det tänkt att jag skall hinna med ett flyg som går till Stockholm för i helgen är det Nätverkshelg med Svenska Skridskoförbundet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer om:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...