torsdag, mars 06, 2014

Älskade läsning!


Derbyresor, vård av sjukt barn och allmän hängighet gör och har gjort att jag fått mycket tid över till läsning under de senaste veckorna. I helgen började jag på den fantastiska boken Cirkeln, en svensk ungdomsfantasy insipirerad av bland annat Twin Peaks och Buffy. I första halvan av boken tyckte jag att språket var sådär men någonstans efter 250 sidor så fastnade jag ordentligt och i förrgårkväll läste jag ut den sista sidan. I går under lunchen hetsade jag in i närmsta bokaffär för att mötas av ett nej tyvärr, del två är slutsåld. Besvikelsen jag kände då var inte att leka med. Hetsig som jag är så kände jag att jag  inte bärga mig med att börja läsa del två först i helgen och något annat bokaffärsbesök innan dess är helt omöjligt i denna veckans schema. Så igår när jag kom hem så gjorde jag någonting som jag aldrig gjort förut, jag laddade ner en bok via adlibris app. Jag är lite skeptisk till att läsa på surfplatta/mobil men känner ändå att det var ett riktigt bra beslut, del två av triologin är  ännu bättre än del ett.

Jag inser att jag (förhoppningsvis!) aldrig kommer att byta ut mina böcker och gå över till elektroniska substitut. Jag älskar verkligen mina böcker och de minnen som följer med dem och läser ofta om en bra bok både en, två och tre gånger. Jag inser också att jag med största sannolikhet kommer att gå och köpa del två i serien just för att ha alla delar samlade så att jag kan läsa om dem vid ett senare tillfälle - och tänk den dagen då W börjar läsa den här typen av litteratur! Men ändå, sjukt nöjd över mitt beslut att ladda hem den och sjukt nöjd med hur enkelt det var, inget strul, inget krångel bara dubbelklick och sedan börja läsa. Helt klart en bra grej till resor och liknande om en måste spara plats i sitt bagage eller om en gjort en miss i bokkalkylen och läser fler sidor per dag och därmed står utan litteratur under sista dagarna av semestervistelsen. Kanske också något för alla utlandssvenskar som verkligen saknar att läsa på svenska och upplever att det är svårt att få tag på svenska böcker? Stort plus i kanten för att det inte är så dyrt heller, 60 kronor för en exemplar som en sen kan dela till alla sina mobiler, surplattor och datorer. Bra skit med andra ord!

1 kommentar:

  1. Jag älskar doften av böcker, hur de väger i handen och hur de prasslar magiskt. MEN när jag reser så laddar jag ner böcker till min iPad eftersom jag läser ganska mycket och de kan bli tunga att släpa med sig.

    SvaraRadera

Läs mer om:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...