onsdag, februari 29, 2012

Kvinnor som friar på skottdagen..

Jag är hemma och är sjuk, har åkt på världens influensa med feber, ledont, magont och huvudvärk. Mellan febertopparna när aspirinen verkat så har jag läst bloggar och varvat internet i brist på annat att sysselsätta mig med och dagens gemensamma tema verkar vara skottdagen och kvinnor som friar. Skottdagen i sig är väl spexigt, en extra dag att hinna med alla måsten och allt sånt där men kvinnor som fått för sig att det enbart är under skottdagen som det är okej att fria är allt annat än spexigt, det får mig faktiskt att vilja skrika och ruska om personerna ifråga. Blä!

På Wikipedia kan man läsa följande "Inom europeisk äldre tradition påstås det ha varit tillåtet för kvinnor att fria till ungkarlar under hela skottåret. Det är en tradition som sägs gå att härleda till en legend från 400-talet från Irland om Patrick och Brigid av Kildare. Det har dock påvisats att det inte går att belägga sedvänjan längre tillbaka än till 1800-talet. Det fanns från medeltiden ända fram till 1800-talet en oskriven lag på de Brittiska öarna som sade att den man som avvisade en friare under ett skottår var tvungen att ge henne en kyss samt ett silkeslinne eller ett par handskar. Enligt gammal tradition får giftassugna kvinnor bara fria på skottdagen. Och då har damerna trumf på hand. Den man som tackar nej bör dra sig ur med hjälp av en dyrbar gåva."

Att kvinnor bara skulle få fria en dag vart fjärde år? 2012 kom igen! Och att mannen inte har rätt att säga nej? Och om han nu skulle få för sig att göra det så skall han köpa något dyrt till kvinna ? Jag blir både förbannad och uppgiven över att så många verkar upprätthålla tramsiga och snedvridna traditioner. Jg tror att jag kreverar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer om:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...